Vertrouwen in de samenwerking
Heeft u ook moeite met het onaangename gevoel dat uw organisatie door de omgeving gepiepeld wordt, waardoor u geneigd bent de concullega’s meer en meer te beoordelen als onaangename concurrenten en daardoor te wantrouwen? Consequentie hiervan is dat gewild of ongewild boven- of onderhuids als vanzelf steeds meer strijdgevoel ontstaat. Deze strijd kost veel negatieve energie en op meta niveau mondt dit zelfs uit in een negatief eindresultaat. In de praktijk blijkt dat er in zo’n setting op hoog niveau er alleen maar verliezers zijn. Om minder in termen van wij en zij te denken zal het handelen steeds meer gebaseerd moeten worden op het durven vertrouwen van de ander. Het klinkt misschien eng, maar zelfs het vertrouwen in een samenwerkingen met concullega’s blijkt in de praktijk veelal nodig om wendbaar te blijven en te acteren op continue veranderingen. Het kunnen wenden is noodzakelijk om te overleven.
Gelijkgestemde organisaties
In de praktijk slagen alleen samenwerkingen tussen gelijkgestemde organisaties. Geschikte samenwerkingsvormen zijn die van gelijksoortige organisaties die in die hoedanigheid ook schaalvoordeel weten te behalen. Betrouwbaarheid, voorspelbaarheid, effectiviteit en transparantie worden vergroot. Maar daarentegen willen we in een samenwerking ook niet de specifieke eigenheid verliezen. Door alleen in de kernproductieprocessen samen te werken is dit eenvoudig op te lossen. Daarbij zal er dus geen samenwerking worden gezocht in het marktcontact. Hierdoor wordt de eigenheid behouden en blijft het onderscheidend vermogen bestaan.
In de samenwerking van de kernprocessen moeten we wel wendbaar en innovatief kunnen zijn. Hiervoor wantrouwen we uit principe de rigiditeit en in plaats daarvan vertrouwen we op mensen door ze de ruimte te geven. Het vertrouwen in mensen kan ultiem zijn als we het gevoel hebben een gezamenlijk belang en een gezamenlijke ambitie na te streven.